کاهش تولید کاکائو و مصرف بالای شکلات تلخ باعث ایجاد بحران در تولید این خوشمزه ترین ماده جهان شده است.

هادی معیری نژاد- بسیاری از افرادی که شکلات تلخ دوست دارند درباره تمام شدن شکلات در جهان متهم ردیف اول هستند.شرکت‌های تولید کننده شکلات "‪Mars‬" و"‪Barry Callebaut‬" اعلام کردند که استفاده مقادیر زیادی از شکلات توسط مردم ممکن است به تمام شدن این ماده غذایی در آینده نزدیک منجر شود.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست به نقل از مسئولان این دو شرکت گزارش داد که گفته‌اند: «کشاورزان مقادیری کمتر از استفاده مردم کاکائو می‌کارند. از این رو ممکن است شاهد طولانی‌ترین دوره کمبود تولید شکلات در ۵۰ سال اخیر باشیم که این کمبود هر ساله بیشتر می‌شود.»

این روزنامه آمریکایی ادامه داد که میزان تولید شکلات در سال گذشته ۷۰ هزار تن از میزان تولید کاکائو بیشتر شد و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۰ به یک میلیون تن و در سال ۲۰۳۰ به دو میلیون تن برسد.

یکی از مشکلات بزرگ در این زمینه، خشکسالی در غرب آفریقا است که در کاهش میزان تولید کاکائو، نقشی عمده ایفا کرد. ساحل عاج و غنا، 60درصد از کاکائوی جهان را تولید می‌کنند.

تصویر زیر تولید کنندگان کاکائو را نشان می دهد

شکلات

از سویی تمایل روز افزون مردم به خوردن شکلات یکی از عواملی به شمار می‌آید که می‌تواند به کمبود این ماده بینجامد. چین بزرگترین خریدار کاکائو در جهان است.

اقبال زیاد مردم به شکلات تلخ، یکی دیگر از دلایل کمبود تولید شکلات به شمار می‌آید چرا که تولید آن نیازمند مقادیر بیشتری از کاکائو در مقایسه با شکلات عادی است. شکلات عادی نیازمند ۱۰درصد کاکائو است در حالی که شکلات تلخ حاوی ۷۰درصد کاکائو است. شاید همه این‌ها افزایش قیمت شکلات به میزان ۶۰درصد در سال های اخیر را توجیه کند.

برای حل این مشکل، گروهی تحقیقاتی در آفریقای مرکزی اقدام به تلاش برای غنی سازی درختانی کرده است که ۷ برابر درخت‌های سنتی، کاکائو تولید می‌کند.

متهمان ردیف اول چه کشورهایی هستند

کشورهای اروپایی سرآمد مصرف شکلات در جهان هستند این ده کشور اروپایی قسمت اعظم شکلات دنیا را مصرف می کنند.

ردیف کشور مصرف شکلات (کیلوگرم در سال)
1 سوئیس 11.5
2 لیختن اشتاین 10.4
3 لوکزامبورگ 10.3
4 انگلیس 9.8
5 بلژیک 8.6
6 نروژ 7.8
7 آلمان 7.7
8 ایرلند 7.7
9 ایسلند 7.6
10 اتریش 6.3

4646

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    6 111
    بهتر امیدوارم روزی تمام این موادی که مضر هستند تمام بشوند تا مردم از میوه و سبزیجات و گوشت استفاده کنند تا سالم بمانند
  • مریم IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    14 2
    کی میگه کاکائو مضره؟هم واسه حافظه خوبه هم واسه قلب.بعدشم بااین قیمت فضایی گوشت اگه کاکائو ریشه کنم بشه مقدارمصرفی گوشتمون نمیتونیم بیشتر کنیم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    16 0
    تو این مملکت همه چی مضره به خصوص سبزی و میوه
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    6 0
    شاید انها مطمئن هستند که در شکلاتهایشان از روغن پالم استفاده نمی شود نکند در اینجا روی دستان بخاطر نوع روغن مانده است
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    2 1
    سوییس و لیختن اشتاین با سرجمع با جمعیتی زیر 10 میلیون نفر چطور میتوانند بزرگترین مصرف کنندکان باشند. اینها بزرگترین تولید کنندگان شکلات هستند. مصرف رو آمریکاییها می کنند نه سوییسیها.